Η ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΙΚΗ ΔΙΑΣΚΕΥΗ ΤΗΣ ΜΑΝΑΣ ΤΟΥ ΓΚΟΡΚΙ ΑΠΟ ΤΟΝ ΠΟΥΝΤΟΒΚΙΝ: ΜΕΤΑΓΡΑΦΟΝΤΑΣ ΤΟ ΜΥΘΙΣΤΟΡΗΜΑ ΕΝΟΣ ΚΤΙΣΤΗ ΤΟΥ ΘΕΟΥ ΣΕ ΜΙΑ ΕΠΕΤΕΙΑΚΗ ΤΑΙΝΙΑ ΓΙΑ ΤΟ 1905
Το παρόν κείμενο έχει στόχο να φωτίσει και να συσχετίσει τις ιδεολογικές και αισθητικές παραμέτρους που συνέβαλαν στην τροποποίηση του λογοτεχνικού πρωτότυπου κατά την κινηματογραφική διασκευή του στα 1926. Η ιδεολογική παράμετρος είναι η μπολσεβίκικη ερμηνεία για την Επανάσταση του 1905 και η αισθητική ο Αμερικανικός κινηματογράφος. Όπως θα δούμε, επιδιώκοντας να αναπαράγει την κυρίαρχη σοβιετική ιδεολογία για το 1905, ο Πουντόβκιν άλλαξε βασικούς ήρωες και αφηγηματικές καταστάσεις του Γκόρκι και αναδιοργάνωσε δραστικά την πλοκή του μυθιστορήματος. Την ίδια στιγμή, ο αμερικανικός κινηματογράφος δάνεισε στον Πουντόβκιν μεθόδους αφηγηματικής δομής και χρήσης του ρυθμού που βοήθησαν να μεταγραφεί η κυρίαρχη ιδεολογία σε μια μυθοπλασία που στόχευε στην ευθυγράμμιση του θεατή με την επιθυμητή πολιτική άποψη. Λαμβάνοντας ταυτόχρονα υπόψη τις δυο αυτές παραμέτρους, ο Πουντόβκιν κυριολεκτικά μετουσίωσε το έργο του Γκόρκι που είχε προτείνει τη δική του εξήγηση για το 1905.
|