Ο ΜΥΘOΣ ΤΗΣ ΜΗΔΕΙΑΣ ΣΤO ΝΕOΤΕΡO ΕΛΛΗΝΙΚO ΕΝΤΕΧΝO ΛOΓO
ΟΙ ΣΧΕΣΕΙΣ ΤΟΥ ΜΥΘΟΥ ΚΑΙ ΤΗΣ ΤΕΧΝΗΣ αποτελούν πεδίο έρευνας της Ιστορίας της Τέχνης και συνθέτουν ένα περίπλοκο κεφάλαιο, όπου υπεισέρχονται κι άλλοι επιστημονικοί κλάδοι. Όχι γιατί η μυθολογία έγινε πρόσφατα αντικείμενο επιστημονικής μελέτης, αλλά γιατί ο μύθος συνεχώς ανανεώνει και γονιμοποιεί την Τέχνη. Ίσως σ αυτήν τη συνεχή τροφοδότηση της Τέχνης από το μύθο να οφείλεται και η έλλειψη ακριβούς ορισμού του μύθου, παρά την πληθώρα των μελετών. Η επιστήμη του αποδίδει τόσους προσδιορισμούς όσες είναι και οι χρήσεις του. Ωστόσο, όλοι συμφωνούν πως ο μύθος σχετίζεται με το μυστήριο, με κάτι το κρυφό, το μη αποδεκτό ή μη κατανοητό από τους πολλούς. Η ετυμολογία της λέξης που προέρχεται από το μύω και σημαίνει κλείνω τους οφθαλμούς ή τα χείλη, καθώς και τα παράγωγα του, μύστης, μυστήριο, μυστικισμός, αλλά και μυθοπλασία, μυθιστόρημα, μυθολογία, κ.λπ., μας βοηθά να κατανοήσουμε ότι ο μύθος, ιδιαίτερα στον πρωτόγονο άνθρωπο, συνδέεται άμεσα με τη θρησκεία, με την ασύλληπτη ή ακατανόητη πτυχή του θείου, ή ότι ο μύθος εξιστορεί γεγονότα και καταστάσεις προγενέστερα της Ιστορίας, προσδιορίζει κι επεξηγεί την κοσμογονία. Απ όποια σκοπιά κι αν επιχειρήσουμε να προσεγγίσουμε το μύθο, γίνεται αντιληπτό ότι ο μύθος είναι αφήγηση, είναι λόγος, «λόγος απλά χωρίς δράση», λόγος που εκμυστηρεύεται κανείς σε κάποιον, και κατ επέκταση είναι η φανταστική αφήγηση με διδακτικό και σκεπτικό κυρίως χαρακτήρα, είναι η παράδοση εκείνη που μεταδίδεται από γενιά σε γενιά, είναι η αλληγορική και συμβολική επεξήγηση φυσικών φαινομένων ή πραγματικών συμβάντων. Ο γνωστός μάλιστα μυθολόγος Μιρσέα Ελιάντ ισχυρίζεται πως με κάθε μύθο έχουμε να κάνουμε και με «μια ιερή ιστορία, μ ένα γεγονός που έλαβε χώρα στην απαρχή των μυθικών χρόνων».
|